lördag 2 januari 2010

resumé - i ord

Januari

Det är konstigt, men jag minns inte så mycket längre. Nästan ingenting. Men efter lite påminnande kan jag komma ihåg att det var himla kämpigt i skolan ett tag, och ganska mycket längtan efter skidor (det verkar ha blivit kroniskt). Snön kom och gick som den ville, och ibland var helgerna ruskgit bra! När jag inte behövda plugga så ögonen trillade ut vill säga.

Februari
Jag räknade ner varje dag till vi skulle åka iväg till Österrike, och fick en helg uppe på en svensk kulle så länge. Skolan blev bättre, helgerna roligare och de kantades av både kalas och återhämtning på annan ort. Någonstans där i början bytte vi julklappar också, inte end dag för tidigt. Och så till slut- äntligen- bar det av, på självaste alla hjärtans dag. Det var den första av av årets (många) bästa veckor. När vi kom hem var jag mest ledsen för det och började driekt räkna ner de 39 dagar som var kvar till nästa äventyr.

Mars
Våren fick för sig att dyka upp lite tidigare än beräknat, och vi välkomnade den med öppna armar. Annars kom jag på själv att vara fast i en slentrian som hette duga, men ändrar snabbt det mönstret med att ta på mig ett jobb. Helt feltajmat. Sen fyllde jag 18! Och klarade av de allra sistaste dagarna innan vi for iväg.

April
Allt, och jag menar det nog bokstavligen, handlade om vårt äventyr till de österrikiska bergen. Och visst var det fantastiskt! Fenomenalt på alla sätt och vis, och absolut en av tre i topp bästa veckor någonsin. Det går liksom inte riktigt att sätta några ord på det. Men när jag tog mig i kragen och log åt våren blev den bra iallafall till slut! Jag jobbade, vi bokade New york, vi solade i solen och avslutade allt med ett febrigt valborg. Som blev himla fint!

Maj
Sådär som maj oftast är. Vi avslutade kemin, ingen var nog lyckligare då. Bokade uppkörning, peace & love, surfplaner och stod ut med det mesta i vårsolen tror jag! Lite kalas mitt i allt, någon sväng till Stockholm, och ja- inte så mycket mer med det.

Juni
Vi gick på skivor, åkte på klassresa och påbörjade det sista sommarlovet någonsin. Jag jobbade och sen åkte vi på festival. Och jag tog körkort för tusan!

Juli
Dagarna var lugna hemma, ibland spenderades kvällarna ute med grill eller öl (eller båda) och en gång impulsade vi bio sent. Tog en avstickare till Mallorca en vecka, och sen bar det av nästan direkt västerut för att vila upp oss (från vadå, vilan?) och kitesurfa lite. Allt var sådär sommarlovigt helt enkelt!

Augusti
Augusti var fylld av musik och äventyr. Började med U2 på Ullevi, och sen iväg på ett nytt äventyr, en till av de där fantastiska veckorna det här året. Barcelona var en enda lång stereotyp på hur en perfekt semster ska vara; det var sol, det var dans, det var äventyr och det var med de bästa. Det var helt perfekt! Hemma igen började skolan så småning men helgerna slutade inte vara spännande för det. Vi såg Coldplay en av dem, och nästa åkte vi på Popaganda och dansade till Mgmt.

September
Jag minns det inte riktigt, det måste ha varit som någon sorts mellanmånad. Jag jobbade och slet iallafall, skolan stressade mig nog också kan jag tänka. Slutet var bra iallafall; hösten var varm, köpte skivan som blev höstens musik, såg klart Prison break, gick på galej och spenderade en kväll i garaget för att starta det mission som visar sig till våren- longboardandet.

Oktober
Märklig höstmånad! Snön och solen varvade om vartannat och skolan blev allt mindre väsentlig (iallafall i mitt huvud, men allt annat i verkligenheten). Längtade mest bort och gjorde som alltid samma misstag och missade hela hösten i väntan på den.. Men helgerna var bra, och nya äventyr planerades. På slutet flög jag iväg på kanske det största äventyret någonsin, och nästan prick 7 månader efter min födelsedag fick jag den allra bästaste presenten- New york. Där var husen för höga, människorna för många, och nätterna för livliga för att man riktigt skulle tro på det.

November
Skaffade mig inte mindre än två nya jobb, ovanpå de två jag redan hade. Blev lite stressigt ett tag, men löste sig av sig självt till slut. Några märkliga stunder gjorde hösten lite mer spännande, vaccinerade mig som alla andra, gick på kalas och varvade stress med megahelger, såg filmer och bilder och var mer eller mindre definitionen av pepp på skidåkning och snö.

December
Årets sista månad. Innebar stress upp över öronen, men så här i efterhand ser jag väl ingen annan att skylla det på än mig själv. Klippte av mig håret en bit, jobbade och jobbade, slet med det sista i skolan, men hittade ibland små finurliga sätt att göra allt lite roligare iallafall. Några onsdagar blev det kalas, och några andra kvällar spenderades i garaget, på jobbet, på bio, på promenad eller framför skidfilmer. Julkänslan var noll, men allt blev till slut väldigt bra ändå! Årets sista vecka var lugn som en filbunke, och allt avslutades dessutom så himla fint.

'09 var en bra år. Ett väldigt bra år. Och nu ligger ett helt nytt framför oss, och det känns både som det läskigaste och roligaste någonsin. Den som lever får se!

2 kommentarer:

Sofia sa...

Det låter som om 2009 var ett fint år för dig =) det var det för mig med men jag tror att 2010 kan slå det med hästlängder faktiskt!

Mitt årsslut var fin fint, mkt vänner och mkt skratt! hoppas din med var fin, några nyårslöften?

pelle sa...

carrooooo. du, fan vad du har rest mycket! lyxigt!